lunes, 24 de marzo de 2014

LOCKE: EL CONTRACTE SOCIAL

ORIGEN DE L’ESTAT. EL CONTRACTE SOCIAL.

Los Dos tratados sobre el gobierno civil son una obra de filosofía política publicada anónimamente1 en 1689 por John Locke. El primer tratado es un ataque al patriarcalismo, y el segundo introduce una teoría de la sociedad política o civil basada en los derechos naturales y en el contrato social.

Segons Locke, tots els homes es troben en estat de natura “i hi romanen fins que, per propi assentiment, esdevenen membres d’una societat política”.
Fixeu-vos que una qüestió fonamental és la de donar la conformitat (per propi assentiment) a la societat. Es tracta d’un pacte lliure.
Segons Hobbes l’estat de naturalesa era una mena de guerra constant de tots contra tots, sense cap dret. Per Locke, en l’estat natural, a més de llibertat i igualtat, l’home posseeix uns drets naturals. Aquests drets naturals es posseeixen pel sol fet de pertànyer a l’espècie humana.El que no hi ha en l’estat natural és un govern que faci respectar aquests drets.
Per poder garantir el respecte d’aquests drets, els homes lliures pacten la seva incorporació a la societat i creen l’autoritat. Però no es tracta de renunciar als seus drets individuals (com creia Hobbes) per posar-los en mans del sobirà; en realitat del que es tracta és d’atorgar als governants el poder necessari perquè els protegeixin. Així, podem dir que Locke és contractualista, com Hobbes, però no pas absolutista sinó liberal.
L’absolutisme és un estat de submissió que Locke assimila a un estat de guerra més que no pas a una garantia de pau (al contrari del que hauria dit Hobbes):
Aquell qui intenti de sotmetre un altre home al seu poder absolut, s’hi posarà en estat de guerra; cosa que caldrà interpretar com una declaració de propòsits en contra de la seva vida. Tinc raons per pensar que, aquell qui em sotmetés al seu poder sense el meu consentiment, quan m’hi tingués faria amb mi allò que li semblés i fins i tot em destruiria quan li vingués de gust; perquè ningú no pot pretendre de sotmetre’m al seu poder absolut si no és obligant-m’hi amb la força. I això va contra el meu dret a la llibertat, és a dir, fa de mi un esclau.
Ni l’home és un llop per a l’home ni l’estat de natura és una guerra de tots contra tots, però a causa de la fragilitat dels homes, el dret de fer justícia per compte propi pot derivar fàcilment en un estat de guerra.
Les passions i el desig de venjança són com una mena de malaltia que la humanitat pateix en un estat de natura, i generen incertesa i inseguretat. És per això que els homes tenen una forta inclinació a constituir un pacte social per tal d’establir “els límits de la societat civil, per conviure amb benestar, pau i seguretat, gaudir tranquil.lament de les seves propietats i protegir-se més fermament”.
Pel lliure consentiment dels homes s’estableix un pacte lliure que és l’únic fonament del poder polític, que esdevé el jutge imparcial dels conflictes de tal manera que es pugui establir un estat de dret en el qual es respecti la justícia.

EXERCICI:
Què entenem per Estat de dret? Consideres que l’Estat espanyol és actualment un “Estat de dret”? Quina mena de drets garanteix l’Estat?

Webgrafia: 

No hay comentarios:

Publicar un comentario